Veelgestelde vragen

Altijd het juiste antwoord

Kan ik ook zelf een bon aanmaken en deze in mijn winkel verkopen?
Ja dat kan heel eenvoudig in uw eigen dashboard. Log-in op uw computer, iPad of mobile telefoon: maak een bon aan met de gewenste waarde, print de bon zelf uit, op elk gewenste formaat, zelfs met een labelprinter kan een bon nummer geprint worden, en verwerkt in uw eigen fysieke cadeaubon.
Wat is de opzegtermijn van mijn abonnement?
Het abonnement is per maand opzegbaar.
Hoe weet ik of de bon niet vaker dan een keer wordt uitgeprint?
Dat weet u niet, maar doordat de bon beveiligd is met een uniek nummer is deze slechts eenmaal te verzilveren. Scan de QR code: dan vindt u eenvoudig het bonnummer en kunt u deze met uw eigen pincode ontwaarden.
Hoe werkt het systeem?

De klant koopt op uw site een cadeaubon, na betaling via Mollie wordt de cadeaubon in een mail naar de klant gestuurd, of u stuur hem per post. De Mollie betaling van de bon wordt 2x per week door Mollie aan u overgemaakt minus de kosten die Mollie daarvoor in rekening brengt. 0,35 cent per transactie

De bonnen hebben allemaal een uniek nummer dat pas wordt aangemaakt bij verkoop, veiliger kan het niet. U krijgt een mail van elke verkochte bon, Zo weet u ook of dat u de bon moet versturen, en naar welk adres. In uw eigen dashboard kunt u overzichtelijk zien wat er verkocht, verzilverd of verlopen is.

Hoe weet ik of het een veilige site is?
Deze site heeft een beveiligingscertificaat, dit ziet u aan het groene slotje en aan https://.
Waarom moet ik een eigen Mollie account aanmaken?
Het is per 1 januari 2019 wettelijk niet meer toegestaan om geldstromen door te sluizen zonder vergunning van de Nederlandse Bank.
Hoe maak ik een Mollie account aan?
Ga naar Mollie.com, druk op aanmelden. Na het aanmelden ontvangt u een mail van Mollie met je gebruikersnaam en wachtwoord. Om uw account te activeren log je in op je zojuist aangemaakte Mollie account. Druk op start en volg eenvoudig de stappen op.
Er is een bon niet afgeleverd bij mijn klant: hoe kan dat?
Er kunnen 3 oorzaken zijn: 1. De bon is in de spam terecht gekomen. 2. de klant heeft zijn email adres niet juist ingevoerd. Dit kunt u zien in het dashboard, u kunt daar het email adres aanpassen en nogmaals de bon versturen. 3. De klant heeft het betaalscherm bij de bank niet op de juiste wijze verlaten, waardoor de betaalde bestelling niet wordt terug gekoppeld naar uw shop. Dit is een bank probleem van sommige banken: er zijn ook banken waar dit automatisch gaat. U krijgt van Mollie altijd een mail waar de bestelling en betaling in staat, en kunt altijd als een klant u belt met dit probleem het eenvoudig verifiëren en zelf in het dashboard een bon aanmaken en die per mail versturen.
Hoe weten mijn klanten dat wij digitale cadeaubonnen verkopen?
Door uw online cadeaubon voortdurend te promoten. Denk hierbij aan de ruimte onder op uw kassabon, of met een raamposter bij de deur, via social media, etc. .Wanneer uw klanten eenmaal bij u een cadeaubon online hebben gekocht, zullen ze hier vaker gebruik van maken. En… gemak vertelt zich snel door.
Hoe zit het met de btw op cadeaubonnen?
Per 1 januari 2019 zijn de regelingen voor cadeaubonnen (telefoonkaart, gift card, VVV bon) vervangen door een nieuw systeem met enkelvoudig (single purpose) en meervoudig (multi purpose) te gebruiken vouchers. Een cadeaubon heet voor de Belastingdienst dus voortaan een voucher. Er is sprake van enkelvoudig gebruik, als het bij de uitgifte van de voucher al duidelijk is waar en waarvoor hij ingewisseld gaat worden. Denk hierbij aan een bioscoopbon of een boekenbon. Deze kunnen alleen voor één specifiek goed of dienst bij een aangewezen partij worden ingeleverd. Van een voucher voor meervoudig gebruik is sprake, als het bij uitgifte van de voucher nog niet duidelijk is voor welk soort goed en/of waar de voucher zal worden ingewisseld. Goede voorbeelden hiervan zijn de diner-bon of een giftcard van een warenhuis. Het is vooraf niet bekend wat er met de diner-bon gekocht gaat worden. Dit kunnen etenswaren (9%) zijn of alcoholische dranken (21%).
Wanneer btw heffen?
Bij meervoudig te gebruiken vouchers vindt de heffing van btw – net als voor heen het geval was – pas plaats bij de verzilvering van de bonnen. De ontvangsten van niet ingeleverde bonnen blijven buiten de btw-heffing. Tot zover niets nieuws. Voor de enkelvoudige vouchers zijn de veranderingen groter. Voortaan is al btw verschuldigd bij de verkoop van de bonnen. De omzet van de bonnen van deze categorie kan dus niet meer buiten de btw-heffing blijven.

Ook een Lift-on cadeaubon shop?

Maak nu een shop aan!